Elektroonikatootja Éolane kolis tehase ühest hoonest teise ilma, et tootmine oleks katkenud. Kuidas see õnnestus, rääkis Kinnisvarauudistele Éolane Tallinn juhatuse liige Tuuli Tromp.
Miks oli vaja kolida?
Meie käive kasvas viimase kolme aastaga enam kui kaks korda, oleme saanud mitmeid uusi kliente ja tellimusi auto- ja telekomitööstusest, edasi kasvamiseks vajasime suuremat tehast, mis vastab meie vajadustele. Mõte kolida küpses mitu aastat, 2016 hakkasime selle nimel tegutsema.
Teadupärast on Éolane elektroonikatootmisettevõtte Elcoteq järglane ja tehasehoone, kus seni tegutsesime, oligi pärit ajast, kui Elcoteq Eestis tegutses. See ehitis oli rajatud suure ettevõtte jaoks, meie olime Éolane algusaegadel üsna väikesed. Sellepärast tegutsesime vaid hoone ühes osas, ülejäänud pinnal tegutses veel teisi rentnikke. Ka logistiliselt polnud töökorraldus parim, kontor asus ühel korrusel, tootmine hoopis mujal, meie ruumid olid tehase kaugemas otsas ja sinna jõudmiseks pidi läbima pika teekonna. Hoone oli ka tehniliselt vananenud ja energia- ning hoolduskulud suured.
Nüüd on meil aadressil Pererburi tee 49b täpselt meie vajadustele ehitatud uus tehas. Saame jätkuvalt kasvada, oleme plaaninud laieneda kolmes etapis. See tähendab, et hetkel ehk esimeses etapis kasutame oma uuest hoonest 7643 ruutmeetris pinda, 3 aasta pärast laieneme järgmisele 1746 ruutmeetrile ja sealt mõned aastad hiljem omakorda sama suurele pinnale. Kuni me kogu hoone ruumi ei kasuta, otsib majaomanik sinna ajutiselt teised rentnikud.
Kui kolimisvajadus sai selgeks, siis kuidas toimus sobiva krundi leidmine? Kas kaalumisel olid ka juba olemasolevad tööstushooned või tahtsite kindlasti uut?
Me kaardistasime kõik võimalused. Juba varem valmisehitatud tehase uuendamine ja ümberehitamine on reeglina mõttetult kallis. Me ei tahtnud kolida ka kuhugi linnast välja heinamaa peale, kuhu oleks töötajatel väga raske tööle käima hakata.
Lõpuks osutus valituks seesama koht, mis on vaid kahe kilomeetri kaugusel meie eelmisest tehasest. Nüüd on asukoht isegi parem, kesklinnale lähemal ja siinsamas on ka trammi lõpp-peatus, mis võimaldab siia ühistranspordiga hästi ligi pääseda. Asukoht oli kindlasti üks määravatest teguritest.
Enne asus selle koha peal amortiseerunud hoonetega tühi krunt, mille Capital Mill mõni aasta tagasi ära ostis. Hoone kuulub Capital Millile, meil on pikaajaline rendileping ja õigus seda pikendada. Maja on aga ehitatud spetsiaalselt meie jaoks.
Kui koha leidsite, mis oli järgmine protsess?
2016 kevadel alustasime läbirääkimisi, sügisel jõudsime uue tehase ehitamise lepigu allakirjutamiseni. Lepingu allakirjutamisele eelnes pikk protsess, mil pidime andma teada kõik meie ootused selle kohta, millist tehast me täpselt vajame - kui suurt pinda, milliseid ruume, tehnilisi lahendusi. Kohtusime iga nädal arhitekt Tõnis Tarbe büroo meeskonnaga, et detailideni kõik paika panna.
Arvesse pidi võtma meeletult palju aspekte ja päris palju soove muutus protsessi käigus. Eesmärk ei olnud kindlasti tõsta olemasolev tehas üks ühele üle uude hoonesse, vaid projekteerida uus logistiliselt mugav ja efektiivne ning lean põhimõtteid järgiv „layout“.
Samuti soovisime, et nii tootmine kui ka kontorid asuksid lähestikku ühel korrusel, et suheldaks omavahel rohkem ja et ka kontoritöötajatele oleks tootmisprotsess rohkem näha. Meil on ka teine korrus, aga seal asuvad riietusruumid, kohvik, erinevad tehno- ja abiruumid, õppeklass ja arstikabinet.
Ehitama hakati 2017 aasta septembris ja ehitusajaks planeeriti 1 aasta. Meil väga vedas, sest lumi tuli sel talvel maha väga hilja ja seega oli meil ehitus algusest peale ajakavast ees. Ühtegi viivitust ei tulnud, kõik sujus väga hästi. Kolimisega alustasime augustis 2018, aga kolimisplaani koostamisega alustasime juba ehituse alguses.
Mida sisaldas kolimisplaan?
Kolimisplaan on täpne tegevuskava, kuidas tehast ühest hoonest teise üle viiakse ja nii, et tootmine samal ajal jätkuks. Põhimõtteliselt tähendas kolimine seda, et tootsime kahes tehases korraga. Plaan oli jagatud erinevateks alametappideks, mida regulaarselt juhtgrupi eestvedamisel koordineeriti. 24/7 töötavate ärikriitiliste teenuste kolimine on keeruline protsess, hõlmates endas detailset eeltööd planeerimisel ning operatiivset tegutsemist plaani elluviimisel.
Koostasime kolimisplaani nii, et tehase põhitegevus ehk tootmine oleks võimalikult vähe häiritud. Kuna tehas töötab 24/7 graafiku alusel siis iga töökoha või masina seiskamine mõjutab tootmise tsüklit. Seda arvestades planeerisime nii, et iga konkreetse töökoha seisak ei ületaks kolme ööpäeva.
Koostöös tootmise planeerijate, komponentide ostjate ja ka teiste osakondadega koostasime tootmisplaanid nii, et toota enne iga konkreetse liini kolimist ette vajalikud toodete kogused, et tarned meie klientidele poleks kolimisest mõjutatud.
Planeerisime ja valmistasime ette uue tehase infrastruktuuri, suruõhu-, vaakumi- ja lämmastikutrassid, IT-ruumid ja võrgustiku, katkematuid toiteallikad (UPS-id), turva- ja läbipääsusüsteemi ja veel palju muud.
Kaks tehast ühendati IT taristu osas ühtseks tervikuks, mis võimaldas tagada ärikriitiliste infosüsteemide SLA põhise teenustaseme kogu kolimisprotsessi vältel.
Reaalse kolimisega alustasime 27.08.2018 ja lõpetasime plaanipäraselt 15.11.2018. Kolida oli vaja kogu tehas, ligi 500 inimese töökohad, 6 masinladumisliini, 2 lainejootmis- ja käsiladumisliini, 2 selektiivjootmise masinat ja palju muud.
Mismoodi käis tööjõu kolimine?
Inimeste jagamine oli veel kõige suurem väljakutse. Planeerida päevakaupa, mida kolime ja millised tootmise inimesed peaksid just selle konkreetse kolimislõiguga kaasas käima, oli keeruline. Kuna kolimise olukorras tuleb ette tootmisplaanis muudatusi, siis ei saanud väga täpselt ette ennustada, millised inimesed mis päeval uude tehasesse tööle peavad minema.
Iga päev algas koosolekuga, kus osalesid asjaosalised. Seal räägiti, milline tuleb antud päev mida ja mis järjekorras kolitakse, keda see puudutab. Personaliosakond hoolitses selle eest, et uude kohta kolivad töötajad saaks õigel ajal sellest teada, et neil oleks olemas uued läbipääsukaardid, riidekapivõtmed ja läbi viidud vajalikud koolitused. Tavapärased vahetuste graafikud ei pruukinud kehtida. Vahetuse vanemad, kes muidu töötasid kahes vahetuses, töötasid oma liinide kolimise ajal mõlemad päeval, üks uues ja teine vanas tehases. Õhtul korraldas tööd instruktor. Kolmes vahetuses töötavate meeskondade puhul jagasime nii, et instruktor oli ühes majas ja vahetuse vanem teises. Väga oluline oli koostöö planeerijate ja tehnoloogiosakonnaga, et teaks väga täpselt millal mingit töökeskust kasutada saame. Tegime vastavalt vajadusele ka väiksemaid muudatusi.
Kuidas valmistasite ette kliente ja koostööpartnereid?
Kõigi oma klientidega kohtusime eraldi, tutvustasime oma kolimisplaani, et anda kindlustunne – me oleme väga hästi ette valmistunud. Nende jaoks on tegemist riskiga, kas kolimine sujub, kas tooted jõuavad õigel ajal nendeni. Lõpuks olid kõik meie partnerid väga positiivselt meelestatud, rahul nii kolimisprotsessi kui meie uue tehasega.
Kliente pidi kolimisest teavitama ka seetõttu, et nad saaks meie uute tingimustega tutvuda ja anda oma nõusoleku. Kui me muudame tootmisliini asukohta, tõstame selle ringi teise hoonesse, siis autotööstuse kliendid näiteks peavad tulema kohale, tegema auditi ja andma oma heakskiidu.
Meil oli väga täpne riskihindamiskava. Näiteks, mida teha, kui liini ülespanek uues kohas ei õnnestu nii kiiresti kui vaja. Olgu etteruttavalt öeldud, et ükski neist kavadest ei käivitunud. Aga valmis tuli olla, sest kui tootmises oleks mingi takerdumine toimunud, siis sanktsioonid on karmid.
Me planeerisime tootmisesse sisse igaks juhuks ka ajapuhvri. Vaatasime tarneplaani üle, millal on mingeid tooteid vaja ja jätsime sinna ajavaru.
FAKTID
Kolitud seadmete kogukaal ca 200 -215 tonni
Koliti 97 erinevat tootmise töökohta
Laos koliti ca 60 000 pakendit
Kolimise käigus viidi läbi lao täisinventuur
Pindladumisliinide aastahooldus sai läbi viidud samal ajal kolimisega
Hoone ehitati keskkonnasõbralikult, nt. taaskasutati olemasolevate hoone lammutusmaterjalid põranda alustäitena. Hoones on projekteeritud täpiskonditsioneerid, et hoone ei kuumeneks üle. Lisaks aitavad need hoida nõutud niiskustaset.
Kuidas kokkuvõttes tehase kolimisega rahule jäite?
Me alustasime kolimist 27. august ja lõpetasime plaanipäraselt 15.11.2018 , sellel kuupäeval hakkas meie uues tehases regulaarse tootmisega pihta viimasena vanast tehasest ületoodud masinladumisliin.
Kindlasti oli üks selle eduloo saladusi meie väga kompetentne ja pühendunud meeskond. Samuti projektijuht Vilgelm Rüsak, kelle võtsime tööle spetsiaalselt kolimist korraldama. Vilgelm tundis elektroonikatööstust ja tema senine tööots Tais oli just lõppenud, kui Éolane hakkas kolimisplaane pidama. Meil oli vaja inimest, kes tunneks valdkonda väga hästi ja koostaks detailideni kolimisplaani ja kogu tegevuste nimekirja ja ajakava.
Kolimist planeerisime teha ja ka tegime peamiselt oma jõududega küll aga võtsime kolimise ajaks abiks vajalikud abitöölised, tõsteseadmed, transpordi ja kasutasime ka masinladumise liinide tootjapoolset installeerimise ja hooldusmeeskondade tuge. Kolimises lõi kaasa kogu tehaserahvas, kõik meie osakonnad. Éolane kolis terve tehase ümber ilma, et tootmine oleks katkenud. See oli meie kõigi ühine suur õnnestumine.
Vaata galeriist, milline on tehase Éolane uus hoone.
Seotud lood
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.