• 03.10.15, 14:02
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maaomanikud saavad Rail Balticu´ga seoses valida kompensatsioone

Kompensatsioonid saavad olla iga maa- või majaomaniku põhised, viitab äsja avaldatud uuring.
Rail Balticu ehitamisega kaasnevate mõjude kompenseerimiseks annab tänane seadusandlus piisavalt võimalusi, kuid täiustamist ja parandamist vajavad mitmed õigusaktid, et muuta kinnistuomanikele süsteem veel paindlikumaks ja kiiremaks, selgus täna avalikustatud advokaadibüroo SORAINEN ja rakendusuuringute keskuse CentAR uuringust.
Tehnilise Järelevalve Ameti tellimusel valminud Rail Balticu rajamisega kaasnevate võimalike negatiivsete mõjude hüvitamise põhimõtteid ja võimalusi kaardistav analüüs annab ülevaate teiste riikide sarnasest praktikast ja tänasest Eesti õigusruumist. Uuringust selgub, et Eesti seadusandlus nii maade võõrandamiseks kui erinevate kompensatsioonide maksmiseks annab piisavalt võimalusi ning on üldiselt kooskõlas sarnase praktikaga teistes arenenud riikides. Samas tuuakse välja võimalusi, kuidas tänast õigusruumi täiendada ja kinnistuomanike jaoks paindlikumaks muuta.
SORAINEN-i vandeadvokaat Urmas Volens tõdeb, et tänased seadused annavad tulevase rahvusvahelise raudtee Rail Balticu alla jäävate maade ja mõjude kompenseerimiseks rohkem võimalusi kui neid igapäevases praktikas kastutatakse. “Enamasti mõõdetakse kompensatsiooni rahas, kuid selleks on ka teisi võimalusi, nagu näiteks on riigil võimalik pakkuda vastutasuks maad. Samuti on võimalik leppida kokku haljastusküsimustes, täiendavates müratõkke võimalustes ja meetmetes või tasudes,” ütles Volens.
“Kuigi seadusandluses suuri vajakajäämisi ei ole, leidsime, et raudtee alla või selle lähedusse jäävate maade omanikele on võimalik protsessi senisest lihtsamaks ja paindlikumaks muuta. Eelkõige võiks täpsustada riigivara vahetamise ja ümberkruntimise põhimõtteid ning turu- ja hüvitisväärtuse arvutamist. Samuti on otstarbekas täiendada hüpoteegiga koormatud kinnistute sundvõõrandamist puudutavat regulatsiooni ning mõelda nn motivatsioonitasu kehtestamise peale riigi ja maaomaniku vabatahtliku kokkuleppe korral,” lausus SORAINEN-i vandeadvokaat.
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on alustanud konsultatsioone õigusaktide muutmiseks. Novembris on plaan saata valdkonnaga seotud ministeeriumidele, ametitele, liitudele jaühendustele arvamuse avaldamiseks esimene seadusemuudatuste eelnõu.
Täna avalikustatud uuring toob muu hulgas välja, et kõik täpsed lahendused iga maa- või majaomanikupõhiselt sõltuvad muu hulgas kinnistuomanike soovidest, kinnistu olukorrast, maatüki suurusest. Seega sünnivad täpsed lahendused ja kompensatsiooni suurus siiski riigi ja kinnistuomanike vaheliste läbirääkimiste teel. Läbirääkimised maa- ja majaomanikega on kavandatud 2016.aasta teise poolde.
Analüüsi läbiviimist toetab Euroopa Liit TEN-T projektist nr 2007-EE-27010-S „Euroopa standardrööpmelaiusega liini Rail Baltic Eesti raudteelõiku käsitlevad uuringud".
Rail Baltic on Eestit, Lätit ja Leedut Euroopa raudteevõrgustikuga ühendav kiire raudtee, mis Balti riikides on kogupikkusega ca 700 kilomeetrit. Eestis kulgeva trassi pikkus on umbes 200 kilomeetritning raudtee ehitus võib suuremal või väiksemal määral puudutada Eestis kuni 750 kinnisasja.
Analüüsi terviktekstiga saab tutvuda aadressil http://www.railbaltic.info/et/materjalid/uuringud-ja-analueuesid?downloa
 
 
 
 

Seotud lood

Töökuulutused
  • 01.04.25, 15:01
Tallinna Linnavaraamet otsib haldusteenuste koordinaatorit
Kandideerimise tähtaeg 25.04.2025

Enimloetud

1
  • ST
Sisuturundus
  • 11.03.25, 16:06
Kastani Kolmnurk – Tartu kaasaegseim ärihoone
2
  • ST
Sisuturundus
  • 17.03.25, 12:19
Tallinna peatänav ärkab ellu ja koos sellega avanevad haruldased investeerimisvõimalused
3
Saated
  • 06.03.25, 13:00
Mereäärset arendust ei saa edaspidi maha müüa mitu korda
Arendaja ja arhitekt kaotavad infomonopoli
4
Uudised
  • 14.03.25, 06:45
Elukondlikul järelturul hakkab tehingute arv langema
Kodu omamist investeeringuks pidada ei saa, kuna investeering peaks kapitali kasvatama. Küll aga on kodu ostmisel selge säästmise ehk kapitali säilitamise funktsioon.
5
  • ST
Sisuturundus
  • 20.03.25, 15:07
Kevadkoristus ilma kaoseta: nutikad hoiulahendused, mis kestavad
6
Töökuulutused
  • 01.04.25, 15:01
Tallinna Linnavaraamet otsib haldusteenuste koordinaatorit

Hetkel kuum

Ajalooline kvartal metropoli südames on tõeline kroonijuveel. Lutheri vabrikuhoone tuulelipul ilutseb aasta 1877.
Uudised
  • 26.03.25, 09:46
Pane end valmis: Lutheri kvartal võib olla varsti müügis
Vaata galeriid ja saa teada, millised on arendaja mõtted.
SIRIN Developmenti tegevjuht Laurynas Kuzavas vaatab tulevikku (Foto: SIRIN Development).
Uudised
  • 28.03.25, 11:59
Leedu suurarendaja 3 soovitust Eesti ärikinnisvara arendajatele
Rail Baltica sisaldab arendajatele ohukohti. Vaata, millised need on.
Kas ei ole romantiline? Oma maja rahu, merevaate ja lainete loksumisega.
Uudised
  • 26.03.25, 10:40
Osta suvila - hind on endine, kuid pakkumisi rohkem
Suvilaostuga võid lennata ka alt minna ja üsna haledalt. Vaata, mida on maakleritel Sulle soovitada.
Pärnu ühishoone valmis augustis 2021. Hoone arhitektid on Martin Aunin, Annika Aasmaa ja Marti Kahu, sisearhitekt on Urmo Vaikla. Ehitajaks on Ehitustrust. Hoone pindala on 13 000 ruutmeetrit ja maksumus 24,5 miljonit eurot. Hoones töötavad ühe katuse all Lääne päästekeskus, Lääne politseiprefektuur, kaitsepolitseiamet, häirekeskus, siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus ning sotsiaalkindlustusameti ohvriabi.
Suur lugu
  • 26.03.25, 06:45
Ühishoone – turvaline betoonkindlus igasse linna ja maakonda
Kinnisvara – ja juhtimisteenuste platvormi WHAT IF kliendisuhete juht Martin Parts.
Uudised
  • 25.03.25, 08:00
Pelgalt ruutmeetritest enam ei piisa: kontoripind muutub täisteenuseks
1Partner Kinnisvara juht Martin Vahter.
Uudised
  • 28.03.25, 10:11
Osta uus kodu, sest käes on soodsaim hetk
Lutheri ajalooline kvartal pealinna südames on tõeline kroonijuveel. Ühe vanima vabrikuhoone tuulelipul särab aasta 1877.
Uudised
  • 31.03.25, 06:45
Vaid julgetele visionääridele: südalinna kroonijuveel jääb ripakile
Vaata suurejoonelisi visuaale, milliseks planeeriti ajalooline ala arendada.
Narva maantee lõik, kus asub müügis olev äripind, on planeeritud Tallinna üheks esinduslikumaks ärikoridoriks.
  • ST
Sisuturundus
  • 17.03.25, 12:19
Tallinna peatänav ärkab ellu ja koos sellega avanevad haruldased investeerimisvõimalused

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kinnisvarauudised esilehele