Tarbijate kindlustunde indikaator oli
märtsis -37, mis on on kogu vaatlusperioodi (aastad 1992-2009) halvim näit,
selgus konjunktuuriinstituudi tarbijabaromeetri uuringust.
Kuuga langes kindlustunne kahe punkti võrra. Märtsis valitses suurim pessimism 50-64aastaste inimeste hulgas, kellel oli kindlustunde indikaator -42. Veebruaris oli madalaim kindlustunne üle 64 aastastel inimestel – seda ilmselt tingituna teadmatusest pensione mõjutavate eelarvemuutuste ja pensionite väljamaksete osas.
Eesti tarbijate kindlustunne on kuust-kuusse langenud alates 2007. aasta algusest, see peegeldab halvenenud ootusi oma pere ja riigi majandusarengu suhtes ning oluliselt kasvanud töötuks jäämise hirmu.
Tarbijate kindlustunde indikaator
Kindlustunde vähenemise põhjuseks viimasel kuul on eelkõige pessimistlikumad hinnangud oma pere säästmisvõimele lähema 12 kuu jooksul. Nii hindas märtsis säästmist järgneva 12 kuu jooksul tõenäoseks 35% vastajatest (veebruaris oli selliseid inimesi 38%) ja ebatõenäoseks 63% vastajatest (veebruaris 59%).
Märtsis ootas 7% vastanutest, et tema pere majandusolukord järgneval 12 kuul paraneb, 40% ootas samaks jäämist ja 35% kartis pere olukorra halvenemist (saldo 2008. aasta märtsis +2, 2009. aasta märtsis -16).
Töötuks jäämise hirm püsib kõrge. Märtsis ennustas 85% küsitletutest tööpuuduse kasvu lähema 12 kuu jooksul (saldo +66, aasta tagasi +19).
Püsikaupade ostuprognoos järgnevaks 12 kuuks oli viimase 17 aasta halvim. 53% küsitletutest plaanib püsikaupadele ostudele järgneva 12 kuu jooksul kulutada vähem kui eelneva 12 kuu jooksul, 38% sama palju ja 7% plaanib eelnevast enam kulutada. See viitab, et eratarbimise langus Eestis jätkub.
Tarbijate kindlustunde langus on toimunud kogu Euroopa Liidus, sealhulgas kõigis Eestile olulistes ekspordiriikides. See tähendab ettevõtjatele vajadust panustada palju enam müügitööle ja selgelt oma konkurentsieeliste väljatöötamist ja -toomist.
Madala kindlustundega, valiva ja pirtsaka tarbija eelistustele ja tegelikule nõudlusele peab palju enam tähelepanu pöörama. Majandusbuumi tingimustes unustasid ettevõtjad sellised elementaarsed tarkused nagu tarbija rahuldamata nõudluse uurimine ja tarbija eelistuste analüüsi. Nüüd on aeg meelde tuletada ammu õpitud turundusalased teadmised ja toota ning pakkuda turul seda, mida tarbija ka kriisi tingimustes otsib ja ootab, ning oluliselt panustada teeninduse kvaliteeti, seisab konjunktuuriinstituudi uuringus.
* Uuringu tellijaks olid Euroopa Komisjon ning Eesti majandus- ja kommunikatsiooniministeerium
Autor: Haldusuudised.ee
Seotud lood
Tänapäeval ei räägita videokaameratest enam ainult objektide turvalisuse tagamise kontekstis. Tehnoloogia kiire areng on muutnud videovalve lahendused mitmekülgseteks tööriistadeks, mis pakuvad palju enamat kui pelgalt valvet.