Klient soovib osta maja. Parameetriteks nagu ikka: mere ääres, metsa sees, Raekoja platsil ja kindlasti odav.
Sellele lisandub veel soov, et ka edasised hoolduskulud oleksid madalad.
Esimesena turgatab meelde passiivmaja madalate kuludega. Alustan kliendile selgitamist, et sellise maja puhul on sul kulud nullis ja kui hästi majandad, siis saad veel elektrimüügist raha juurde teenida (tuulegeneraator, päikesepatareid, valgustus alalisvoolult, akudelt).
Mis mõttes? Tasuta lõunaid ju ei ole…ei ole jah, sest sellise maja ostuhind on tavamajast kõrgem.
Kliendil tekkis huvi ja nüüd tuleb mul selgitada, et kahjuks ei saa selline maja paikneda ei metsa sees ega mere ääreks ja kaugeltki mitte Raekoja platsil. Passiivmaja vajab päikest ja tuult, et toota elektrit. Põhjapoolne külg on tavapäraselt akendeta ja seetõttu ei saa ka erilist arhitektuurset üllitist pakkuda.
Sellegipoolest ei tee ma mingil juhul passiivmaja maha, pigem üritan selle positiivseid külgi esile tuua, seda enam, et alates aastast 2020 tulebki ehitada mitte alla A-energiaklassi maju.
Võtame võrdluseks elektriauto versus bensiiniauto. Tundub, et maksadki esialgu natuke rohkem ja siis muudkui veered „ima rahata“ edasi, juhe seina ja jälle edasi. Täna ootavad inimesed siiski elektriautode kasutamiselt reaalset kulude kokkuhoidu. Kulud siinkohal ei ole ainult elektriarve, vaid ka muud kulud tehnoloogia ülalpidamisele. Passiivmajade puhul on sama, et ootaks tulemusi. Kui me täna autot ostame, siis on tehas välja andnud kütusekulu piirmäära, mis on testitud nö taganttuules ja mäest alla sõiduga, tegelikkus on hoopis teine. Passiivmajade puhul on sama lugu, et hüpoteetiliselt on kõik väga ilus, aga tahaks ikka kindlalt järgiproovitud varianti. Oleme omalt poolt valmis arendajale appi tulema ja paigutama rajatavasse passiivmajade piirkonda ühte majja üürniku või siis soodsatel tingimustel uue omaniku, kelle maja kulumõõdikud on 24/7 onlines 6 kuud kuni aasta. Antud maja on prototüübina, ehk siis näidismajana, müügis. Seda saab vaatamas käia näiteks korra nädalas kindlal kellajal.
Seni, kuni ei ole käega katsutavat tulemust, ostavad inimesed hübriidautosid ja kinnisvara, mille kuludest on konkreetne tagasiside olemas.
Arco Vara on varsti pakkumas uut korterite arenduspiirkonda, mis paiknebki keskuses, mere ääres ja metsa sees ja lisaks on energiasäästlik ning omapärasema arhitektuuriga kui senised uusarendused Tallinnas. Hinnaklass on sama, mis piirkonna uusarendustel, aga klient saab selle raha eest rohkem.
Kliendile on oluline, et saaks oma kinnisvara kulud kontrolli all hoida. Kui majja on rajatud targad lahendused elektrisüsteemidele ja madalpingetele, lisaks päikesepatareid vee soojendamiseks, õige ventilatsioonisüsteem, vajalik päikesevalguse võimalus vastavalt ilmakaartele, siis ongi see nagu hübriidauto, mille kasutamisel saad kindel olla tema ökonoomsuses ja kvaliteedis.
Kui me loeme täna keskuseks sellist väljakujunenud elupiirkonda, kus on infrastruktuur (kaubanduskeskused, kinod, puhke- ja meelelahutuskeskused, erinevad teenustepakkujad ja ühistransport), näiteks Viimsi, Rocca al Mare, siis on sihtgrupp energiasäästliku kinnisvara soetamiseks valmis maksma ca 2000 €/m².
Seotud lood
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.