Jaanuaris alanud Balti jaama turu rekonstureerimistööd käivad hoogsalt, eile toimus hoone nurgakivitseremoonia, kus osalesid nii arendaja, projekteerija, tellija kui ehitaja. Säilitatakse vanade hoonete osi ning alles lubatakse hoida turu omalaadne hõng.
- Nurgakivi asetavad Mapri Ehituse juht Priit Jaagant, Astri Kinnisvara juhatuse liige Tarmo Kleimann ning Põhja-Tallinna linnaosa vanem Raimond Kaljulaid. Foto: Maarit Eerme
Astri Grupp ostis Tallinnas Kopli 1 asuva Balti jaama turu kinnistu 2014. aasta alguses. Arhitektuursetest turu hoonestuse visioonidest meeldis arendajale, aga ka kohalikule kogukonnale ja linnajuhtidele enim KOKO Arhitektid OÜ lahendus. Kavandatud hoonestuse mahuline ja asendiplaaniline lahendus arvestab võimalike ümberkaudsete ruumiliste arengutega ning tõstab olemasoleva keskkonna kvaliteeti ja turvalisust.
„Viimased 15 aastat oleme keskendunud kaubanduspindade arendamisele Tartusse, Narva ja Pärnusse, ent tundus, et Tallinnas on kaubanduskeskuste kriitiline mass juba saavutatud. Meie sooviks oli leida siin midagi põnevamat. Ühe arendamata piirkonnana ja nišina nägime Balti jaama piirkonda ning Balti jaama turgu,” rääkis turgu arendava Astri Kinnisvara OÜ juhatuse liige Tarmo Kleimann. „Oma arendusega tahame näidata täiesti uut taset Eestis.“
Uus Balti jaama turul saab olema kolmel tasandil 20 000 m2 kaubanduspinda. Kinnistul asuvad vanade Verneri laohoonete väärtuslikud paekivifassaadid säilitatakse vastavalt muinsuskaitse eritingimustele. Hooned saavad ka uued õhulistele postidele toetuva voltkatuse. Olemasolevad 1870. aastatest pärinevad paekivist laohoonete fassaadid säilitatakse. Kavandatud juurdeehitused toetavad olemasolevate hoonete arhitektoonikat, võimendades ja laiendades seda uute katuserütmidega.
Arendaja on eesmärgiks seadnud lihtsa ja sooja miljöö, mis kutsub inimest hoonet külastama. Materjalide valikul on peamisteks kriteeriumiteks kergus, looduslähedus ja funktsionaalsus. Peamise aktsendi moodustavad vanad paekivist laohooned ja konstruktiivselt elegantne ning lendlev katus. Katusepostid ja talad on terasest, talade vahel on sõre puitlagi. Hoone vahelaed ja vahelagesid kandvad postid on raudbetoonist. Fassaadimaterjalidena domineerib paekivi, puit ja klaas.
Väljakutse säilitada koha hing
0-korrusele rajatakse 125 kohaline autoparkla, spordiklubi MyFitness ja sinna teeb oma poe ka Selver, esimesele ja teisele jäävad erinevad kaubanduspinnad. Esimene korrus plaanitakse eraldada traditsioonilised toidukaupade tsooniks, sinna tuleb ka tänavatoidu ala, teisel korrusel asub riideturg, tööstus- ja antiikkaupadega tegelevad poed, pop-up poed, Eesti disain ning toitlustusettevõtted. „Kindlasti jäävad alles nii Balti jaama turu kuulsad butiigikauplused ja samas ka värske puu- ja juurvilja müüjad, liha- ja kalapoed,“ märkis Kleimann.
Projekteerija KOKO Arhitektid OÜ peab oluliseks säilitada senise turu isikupärane karakter ja täiendada seda nii, et see oleks ligitõmbav võimalikult paljudele sihtrühmadele: rongiga sõitjad, lähipiirkonna elanikud, turistid.
KOKO Arhitektid juhataja Andrus Kõrgesaar: „Kui varasemalt nuputati mida kõrget ja uhket siia asemele võiks ehitada, siis praegune lahendus on ju visuaalselt lihtne ja see on ka üks eesmärkidest. Arhitektuurne lahendus on harmoonias ajalooga, millele loome lisaks piisavalt võimsa moodsa täienduse, mis on oma vormilt ikooniliselt lihtne."
.
Seotud lood
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.